digital marketing specialismen

20 jaar Digital Marketing, van 4 naar 24 specialismen

Pieter Kramer Keyfactor

Op een zonnige dag in 1994 spraken twee studenten die tegenover mij in de trein zaten, over www, http en Mosaic. Een paar dagen later bezocht ik ze op hun Universiteit in Wageningen. Ze lieten mij de eerste internetpagina’s zien met voornamelijk wetenschappelijke informatie.

Veronica, waar ik toen aan nieuwe media werkte (CD-i, CD-Rom, Bulletin Board, tijdschriften) besloot een commerciële omroep te worden en Veronica Digitaal BV op te richten.
Al snel bedachten en bouwden we de eerste websites voor de adverteerders van Veronica; een rondleiding door het nieuwe hoofdkantoor van KPMG, een eerste online campagne voor Free Record Shop en de eerste sites van radio- en televisieprogramma’s.

Het aantal specialismen was beperkt tot 4. Conceptontwikkeling en projectmanagement deed ik zelf en samen met een accountmanager, vormgever en een programmeur maakten we alles.
Vandaag de dag werken we in Digital projecten met wel 24 specialisten samen. Bij de meeste internetbureaus werken meer dan één accountmanager, strateeg, online marketeer, art director, grafisch ontwerper, interactie ontwerper, informatieanalist, specialist voor usability, SEO/SEA en mobile, front end developer, back end developer, webredacteur, projectmanager en tester. Bij grotere projecten zijn ook een stuurgroep, product owner en scrummaster nodig en is de betrokkenheid van architecten, developers en beheerders van de back end systemen, API’s, Security, Performance en Beheer onmisbaar.

Ik vind het bijzonder mooi om al 20 jaar mee te groeien in dit bruisende werkterrein waar business, marketing en technologie samenkomen en waar zoveel verschillende mensen met uiteenlopende functies en hebbelijkheden samenwerken. De projecten variëren van marketingcampagnes en digital marketing  tot en met web, app en e-commerce concepten en systemen, sourcing en IT vraagstukken. Strategieën, concepten, front end applicaties, middle ware, back ends, kortom hele ketens worden geraakt.
Als projectmanager moet ik ieder project weer flink aan de bak om deze diversiteit en complexiteit in goede banen te leiden. Dat is iedere keer een uitdaging en gaat altijd gepaard met een flinke portie onzekerheid. Des te groter is de voldoening als een project succesvol is afgerond en er nieuwe vriendschappen zijn ontstaan.

Bij Veronica was dat nog eenvoudig. Je zou kunnen zeggen kinderwerk. Ik werkte als een (23 jarig) kind in een snoepwinkel; De Kalenders van Tatjana, Keihard de Lekkerste (Leontien), Reinout, Bart, Daphne, allemaal kwamen ze aan mijn bureau. Toen al was het Robert ten Brink die All You Need Is Love presenteerde. Ik nam zijn ‘welkom op de website van All You Need Is Love” op een cassettebandje op. De call to action op FreeRecordShop.nl was een prijsvraag waarmee je de CD-singel van de week kon winnen: Irene Moors en de Smurfen. Op televisie zag dat er zo uit.