steeds sneller veranderen digital transformation

Steeds sneller veranderen

Pieter Kramer Keyfactor Reageer

Transformeren de business modellen in uw markt als gevolg van de digitale technologieën? Heeft u last van concurrentie die de huidige orde in uw markt disruptief verstoort? Dat is van alle tijden. Het gebeurt alleen in een steeds hoger tempo, in een steeds hogere versnelling.

Disruptieve innovatie

Voor de FreeRecordShop hebben we in 1994 de eerste website gemaakt. Dat was een hele bekende en succesvolle winkelketen, maar hij is wel verdwenen. Een paar jaar later organiseerden we met de Jaarbeurs de eerste digitale beurzen. Een pro-actieve strategie uit angst voor het verdwijnen van de fysieke beurzen. Dat is niet gebeurd. Het persoonlijke contact op de beursvloer is voldoende waardevol gebleken. Ook met de Gouden Gids hebben we al vroeg de eerste stappen online gezet. De gidsen van toen hadden echter geen schijn van kans tegen Google. Na de fusie met De Telefoongids heeft dit bedrijf zich omgevormd tot DTG, leverancier van digitale diensten aan het MKB. Philips heeft altijd het lef en de noodzaak gehad om te innoveren (en te leren van bijvoorbeeld CD-i en Video-2000) en is zodoende sinds de oprichting 1891 uitgegroeid tot een multinational met meer dan 100.000 medewerkers (dat waren er ruim 400.000 in topjaar 1972). Of neem Eneco. Het kan voor Eneco toch niet uit dat steeds meer klanten méér stroom terugleveren dan ze gebruiken? Dat kost Eneco geld. Eneco investeert en innoveert bijvoorbeeld met Toon en Tesla voor home domotica en de opslag van stroom in een thuisaccu. Rabobank en Ordina werken samen aan een betaalinnovatie voor groepsbetalingen. Een aanpak uit het Lean Start-Up boekje: doelgroep met een probleem vinden, bouwen om snel te leren, direct bijsturen, tractie vinden en dan opschalen; Het komt er aan in 2016.

Steeds sneller veranderen

De mens heeft nooit stilgestaan sinds de eerste mensachtigen 4 miljoen jaar geleden actief werden. Met de uitvinding van het specialiseren, het geld, de stoommachine, de elektriciteit en de computer hebben de veranderingen zich alsmaar sneller opgevolgd. Innoveren gaat steeds sneller omdat steeds meer mensen toegang hebben tot de kennis en de middelen en daarmee nieuwe combinaties en innovaties zullen bedenken en realiseren. Het aantal “start-ups” van nieuwe producten, diensten, bedrijven en processen zal dan ook blijven toenemen. Dat geldt ook voor het aantal aanpassingen en stopzettingen ervan. Nu al reorganiseren organisaties zichzelf continu. Ook de processen, systemen en medewerkers zullen steeds sneller veranderen. Steeds sneller aanpassen, veranderen en verbeteren is de norm.
Ik help managers graag de veranderingen vorm te geven en uit te voeren. Bel of mail me gerust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *